اعتیاد و مواد مخدر

معرفی و شناساندن انواع مواد مخدر و خطرات آن - nosmoking.blogsky.com - وبلاگ ، هدیه تولد دوباره غیرتمندان موفق

اعتیاد و مواد مخدر

معرفی و شناساندن انواع مواد مخدر و خطرات آن - nosmoking.blogsky.com - وبلاگ ، هدیه تولد دوباره غیرتمندان موفق

قلیان بسیار خطرناکتر از سیگار است

 

 

یک فوق تخصص ریه به خانواده ها هشدار داد که علی رغم اینکه قلیان علائم بالینی اش دیر ظهور می‌کند اما مضراتش از سیگار بیشتر است.
دکتر صمد قدرتی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار سرویس بهداشت ودرمان خبرگزاری دانشجویان ایران واحد علوم پزشکی تهران گفت: توتون های استفاده شده درقلیان علاوه بر مضراتی که مشابه سیگار دارند به خاطر مواد افزودنی دیگری که برای طعم بخشیدن و بو بخشیدن به آن اضافه می شود ایجاد یک سری علائم حساسیت چه به صورت پوستی وچه به صورت تنفسی می کند و در پاره ای موارد باعث نمایان شدن آسم خفته در افراد می شود.
وی افزود: قلیان می تواند روی سیستم قلبی، عروقی و ریوی تأثیرات سوء داشته باشد همچنین دود سیگار و قلیان در مراحل اولیه باعث ایجاد تنگی درمجاری هوایی کوچک و به تدریج با افزایش میزان مصرف باعث تنگی مجاری هوایی بزرگتر و تشدید تنگی نفس می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: استفاده از تنباکو بدلیل اینکه در مراحل اولیه اش تا

چندین سال علائمی از لحاظ بالینی ایجاد نمی کند افراد احساس می کنند که هیچ عارضه ای ندارد و حتی میزان مصرفش را نیز زیاد می کنند درحالی که سموم داخل توتون و تنباکو یک حالت تجمعی پیدا می کنند و وقتی سطح سرمیشان از یک حد معینی بالاتر رفت باعث ایجاد اختلال در نحوه تنفس، تعداد تنفس و تست های تنفسی می شوند در نتیجه فرد علاوه بر اینکه دچار انسدادهای مزمن ریوی می شود مشکل آسم نیز به دنبالش اضافه می شود و برای کنترل بیماریش نیاز به اقدامات درمانی بیشتری پیدا می کند.
دکتر قدرتی با اشاره به اینکه معمولاً از قلیان در جمع های خانوادگی و دوستانه استفاده می شود گفت: مضرات استفاده از قلیان برای خانه ها خصوصاً زنان باردار همانند استفاده از سیگار است و همان طور که دود سیگار برای اطرافیان مضرر است دود قلیان که پدر یا مادر بکشند و درداخل محیط پخش شود همان اثرات سمی سیگار را برای کودکانشان به انضمام ناراحتی های حساسیتی که ایجاد می کند، دارد.
وی افزود: آمارها نشان می دهد که میزان شیوع سرطان ریه، آسم و بیماریهای انسدادی ریه در افرادی که در معرض دود سیگار و یا قلیان هستند نسبت به افرادی که اصلاً در معرض دود قرار ندارند بیشتر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان گفت: مواجهه با دود توتون و تنباکو در کسانی که زمینه فامیلی آسم، کهیر، حساسیت فصلی اگزما و یا سابقه مصرف یک سری داروهای خاص دارند و یا کسانی که دارای بیماریهای قلبی عروقی و ریوی هستند ریسک ابتلا و تشدید بیشتری دارد.
 

منبع : خبرگزاری ایسنا واحد علوم پزشکی تهران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد